En liten topplista

Igår insåg jag en sak. Det finns MÅNGA underskattade filmer! Jag såg en av dem igår, och tänkte därför bjuda på en liten topplista, en topp 5 underskattade filmer! Vi kör igång direkt! (Tänk på att de inte ligger i någon speciell rangordning dock :P )

1. Savannens härskare (The ghost and the darkness)
Schysst äventyrsfilm med Val Kilmer och Michael Douglas, som jagar två människoätande lejon i Afrika i början av 1900-talet. När jag såg den som liten så tyckte jag att den var ruskigt otäck, när lejonen attackerar järnvägsbygget ute på afrikanska savannen. Den var lite som Hajen, fast med lejon... på savannen... utan vatten.. Hursomhelst, en helt okej film som jag tror många har missat.


2. Last chance Harvey
Släpptes för bara något år sedan, utan att göra något ljud av sig överhuvudtaget. Men det är en fin liten film om att man aldrig är för gammal för att hitta kärleken och att livet är för kort för att slösa bort. Dustin Hoffman och Emma Thompson storspelar i sina roller, men det är London som är den verkliga huvudrollen, med sina underbara miljöer. Se den, om ni inte har sett den!

3. A bridge too far
Ingen underskattad film på så sätt, men ändå ganska bortglömd, tror jag. Vilket är lite konstigt, då detta mastodont-epos från 1977 innehåller skådisar som Sean Connery, Michael Caine, Robert Redford, Gene Hackman, Anthony Hopkins, James Caan, Liv Ullman, Laurence Olivier och Elliot Gould, för att nämna några. Även en kille som heter Colin Farrell, men som inte är DEN Colin Farrell. En av de största och pampigaste filmerna som gjorts om andra världskriget som man inte får missa!

4. Hoodwinked
"Sanningen om Rödluvan", som den heter på svenska, är en vansinnigt underhållande historia som berättar historien om Rödluvan på ett ganska annorlunda sätt. Luvan, vargen, mormor och skogshuggaren är alla fast i en polisutredning där de själva får berätta deras sida av vad som hänt. Halvbra datoranimering vägs upp av störtskön humor och klockrena röstskådisar! :)

5. Nick & Norah's infinite playlist
Ärligt talat så hade jag inte sett den här filmen förrän igår (tisdag 29/6). Jag hade hört lite grann om den, men inget speciellt, så jag blev extremt positivt överraskad måste jag säga! Filmen handlar om Nick och Norah, som möts av en slump under en natt i New York där de båda är på jakt efter en hemlig spelning med deras favoritband. Michael Cera och Kat Dennings är helt fantastiska i huvudrollerna och detta är faktiskt en av de mest romantiska filmer jag någonsin har sett. Men den är romantisk utan att den blir sötsliskig eller töntig. Helt enkelt en sjukt bra film som alla borde se! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0