Ghost writer

Då var det dags igen. Jag har skapat en ny blogg. Jag tror det är min tredje, eller kanske fjärde i ordningen. Denna gången har jag tänkt att driva en lite smalare blogg än tidigare, det ska nämligen handla om popkultur i allmänhet, och om filmer och spel i synnerhet :) Två stora intressen från min sida, som jag mer än gärna pratar och skriver om.

Jag hoppas också kunna fixa fram en något snyggare design på bloggen, så om någon är villig att hjälpa mig så vore det mycket vänligt :)

Men men, vi kör igång direkt tycker jag! Idag såg jag Roman Polanskis senaste film, The Ghost Writer. Så jag tänkte låta mitt första inlägg bli en recension av denna film.



The ghost writer är en politisk thriller i ordets sanna bemärkelse. Det hela börjar med att en namnlös spökskrivare (Ewan McGregor) blir anlitad för att skriva memoarerna för Storbritanniens förre premiärminister Adam Lang (Pierce Brosnan). Detta efter att Langs förre spökskrivare och gode vän dött i en drunkningsolycka under mystiska omständigheter ett par veckor tidigare. Spöket anländer till huset på USA:s östkust där Lang befinner sig tillsammans med sin stab och sin hustru.
Nästan direkt efter att spöket anlänt uppdagas en potentiell skandal i medierna, att Lang under sin tid vid makten utlämnat fångar från mellanöstern till CIA, där de ska ha torterats och även mördats. Samtidigt börjar Spöket misstänka att hans föregångares död kanske inte var en olyckshändelse trots allt...

Eftersom att The ghost writer är just en thriller, där inget är som det först verkar vara, så vore det rent ut sagt elakt av mig att avslöja mer av handlingen. Jag kan dock säga att den bjuder på flera oväntade vändningar i intrigen, som INTE känns krystade, som i många liknande filmer. Polanski håller spänningen vid liv genom hela filmen och man vet aldrig vad som ska hända. Detta tack vare ett par fullkomligt lysande skådespelarinsatser.

Ewan McGregor gör en av sin karriärs bästa tolkningar som spökskrivaren som finner sig på alltför djupt vatten för sitt eget bästa. McGregor ger sin namnlöse karaktär en personlighet som verkligen utstrålar panik och rädsla, men också mod när han upptäcker sanningen. Även Pierce Brosnan, som jag i vanliga fall tycker är ganska stel, gör en ruskigt bra prestation som före detta premiärministern Adam Lang. Det är en ganska liten roll, men naturligtvis extremt viktig. Det är en man som kämpat länge mot motgångar men som till slut börjar ge efter för alla anklagelser och kritik som riktas mot honom. De två kvinnorollerna, som Langs hustru och hans assistent görs av Olivia Williams respektive Kim Cattrall. Båda gör även de mycket bra ifrån sig. Men det är i slutändan Ewan McGregors film. Han är med i näst intill varenda scen och han stjäl varenda en. Sen tycker jag det är kul att se Jim Belushi i en seriös roll, till skillnad från alla komedier han har gjort. Han är visserligen bara med i en enda scen, men det är alltid något.

Överlag så är The ghost writer en tät, spännande och oerhört välgjord thriller som håller ett stenhårt grepp från första minut till sista. Den suggestiva musiken gör också sitt för att hålla stämningen tät som dimma. Det enda jag har att klaga på är att SF valt ut filmen i sin "smultronstället"-kampanj, vilket gör att den inte visas på speciellt många ställen och inte speciellt många visningar. Detta är en film som förtjänar en betydligt större publik än vad den har fått, och det är enligt mig en av Polanskis bästa filmer. Betyget blir därför:

8 av 10!


Sådär, det var första recensionen. Det kommer att följa fler snart, med både gamla och nya filmer, gamla och nya spel... Så håll utkik! ;)

Until next time!

Kommentarer
Postat av: Sumana

Åh, man kanske skulle gått å sett den iaf.

Jag kan kanske hjälpa dig med designen, beroende på vad du vill ha hjälp med ;)

2010-06-23 @ 10:45:51
URL: http://sumana.tumblr.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0